ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سفرای سابق و اساتید دانشگاه های ایران و چین در یک نشست مجازی بررسی کردند
آینده مناسبات بلندمدت تهران- پکن روشن است
گروه سیاسی/ نشست تخصصی «برنامه ۲۵ ساله همکاریهای تهران - پکن و چشمانداز مناسبات ایران و چین در دو دهه آینده» روز دوشنبه با حضور تعدادی از سفرای سابق ایران و چین و اساتید دانشگاههای دو کشور با همت مجمع بینالمللی اساتید مسلمان دانشگاهها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. به گزارش ایرنا در این نشست تخصصی که با حضور «سید حسین ملائک» و «مهدی صفری» سفرای پیشین ایران در چین، «غلامعلی خوشرو» نماینده سابق ایران در سازمان ملل و «هوا لیمینگ» سفیر پیشین چین در ایران برگزار شد چشم انداز همکاریهای دو کشور با نگاهی به برنامه ۲۵ ساله مورد بررسی قرار گرفت. «حامد وفایی» استاد دانشگاه تهران، «محسن شریعتینیا» استاد دانشگاه شهید بهشتی، «ابوالفضل علمایی» استاد دانشکده روابط بینالملل وزارت خارجه و «علیرضا مظلوم رهنی» استاد دانشگاه آزاد از ایران در این نشست شرکت داشتند.
از اساتید چین هم «وو بینگ بینگ» از دانشگاه پکن، «فن خونگ دا» از دانشگاه مطالعات بینالملل شانگهای، «جین لیانگ شیانگ» از انستیتو مطالعات بینالملل شانگهای، «چین تیان» از انستیتو روابط بینالملل معاصر چین و «مهدی یوسفی» از دانشگاه مطالعات بینالملل شانگهای هم در این نشست شرکت داشتند.
«سید حسین ملائک» سفیر پیشین ایران در چین با اشاره به اینکه رابطه ایران و چین یک رابطه ساده دوجانبه نیست و نخواهد بود افزود: نزدیک شدن روابط چین و ایران همان طور که اثرات مهمی در نظام سیاسی جهان و منطقه دارد مخالفینی هم دارد که نمونه آن «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا است که به دنبال تضعیف روابط دو کشور است. وی ادامه داد: نظام بینالملل بعد از تحولات جدید که باعث هماوردی امریکا و چین شده در یک رابطه جدید قرار گرفته است که باعث میشود کشورهایی مثل ما نگاه دقیقتری به آینده خود داشته باشند.
سفیر اسبق ایران در چین در ارزیابی واکنشهایی که در جامعه در ارتباط با این سند شده، علاوه بر شایعهسازیها همچون حضور نیروی نظامی چین در ایران، دومین بخش را نیروهای سیاسی مخالف دولت دانست و گفت: مسائلی که اینها مطرح میکردند بیشتر جنبه انتقاد آمیز دارد که ناشی از رقابتی خیلی کم ارزش و کم عمق است. البته سومین واکنش در این رابطه قابل توجه و جدی بود، واکنشی که فرشاد مؤمنی در ارتباط با این تفاهمنامه مطرح کرد. وی معتقد است که این تفاهمنامه به نفع ایران نیست و استدلال او این است که تا نظام سیاسی اقتصادی ایران اصلاح نشود هر قرارداد بین المللی تنها مشکل مردم را بیشتر میکند که تحلیلی دور از واقعیت نیز نیست.اینکه الگویی منظم و سازمان یافته برای توسعه یافتگی نداریم نقطه ضعفی است که ما در این تفاهمنامه و بلکه در تمامی تفاهمنامههای بینالمللی با آن مواجه هستیم. ملائک نیز ادامه داد: اگر از زاویه نظام بینالملل نگاه کنیم، چین نیاز جدی سیاسی و ژئوپلیتیک به ایران دارد که در کنار پاکستان بتواند همپیمانان منطقهای داشته باشد. بنابراین اگر به این نکته اشاره شود این تفاهمنامه در شرایط متوازن تری برای ایران قرار میگیرد و این طور نیست که ما از روی انفعال وارد این قرارداد شویم. وی تأکید کرد: روابط ایران با چین مخالفانی دارد که به صراحت وارد میدان شدهاند. امروز نتانیاهو و مقامات امریکا و حتی کشورهای عربی که روابط بهتری به لحاظ عددی با چین دارند مخالف روابط ایران با چین هستند و با کلیه ابزارها به میدان آمدند تا این قرارداد را لوث و خراب کنند. ملائک تأکید کرد: این تفاهمنامه صرف نظر از ماهیت سیاسی ایران و چین به ثبات سیاسی بینالمللی برای هر دو کشور کمک میکند.
«غلامعلی خوشرو» نماینده سابق ایران در سازمان ملل هم در این نشست با اشاره به اینکه چین در دورهای کارخانه جهان بود گفت: اما اکنون این کشور به حوزههای صنعتی و دانش بنیان روی آورده است همین پیشرفتها باعث آشفته شدن امریکا شده است. وی با اشاره به ضرورت استراتژیک بودن روابط دو کشور افزود: مشارکت ایران در قالب راه ابریشم نوین و همچنین نیاز چین به انرژی از جمله مزیتهای روابط دو کشور است. خوشرو با تأکید بر ضرورت برخورداری دو کشور از برنامههای بلندمدت گفت: در برنامه ۲۵ ساله هم با توجه به اینکه چقدر آمادگی داشته باشیم، میتوانیم منافع خود را تأمین کنیم چین در زمینه فقرزدایی بسیار خوب عمل کرده است که میتوانیم در این زمینه از پکن الگوگیری کنیم.
«ابوالفضل علمایی» استاد دانشکده روابط بینالملل وزارت خارجه هم در این نشست گفت که درصد زیادی از تجارت دنیا بین شرق و غرب آسیا اتفاق میافتد و این دو منطقه مکمل یکدیگر هستند. وی روابط ایران و چین را مستمر و غیرچالشی عنوان کرد و گفت: چین و ایران در روابط خود همواره منافع سیاسی و اقتصادی خود را مد نظر دارند.
«هوا لمینگ» سفیر سابق چین در ایران نیز که به صورت اسکایپ در نشست شرکت کرده بود با اشاره به اینکه دوبار و به مدت 10 سال در ایران کار کرده، گفت: زمانی که من سفیر بودم رابطه اقتصادی از رابطه سیاسی عقب افتاده بود. ظرف ۵ سال باوجود تلاشهای من مناسبات بازرگانی بسیار ناچیز بود زیرا ما نفت ایران را وارد نمیکردیم و مناسبات چیزی بیشتر از ۴۰۰ میلیون دلار نبود. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: ما هیچ مشکلی نداریم. تنها مشکل در مناسبات ایران و چین، امریکا بوده است. همواره مقامات ارشد امریکا به چین هشدار میدادند که به ایران نزدیک نشوید.
سفیر سابق چین در ایران گفت: در ۲۰۱۶ رئیس جمهور چین بعد از ۱۳ سال به ایران سفر کرده بود. هر دو کشور موافقت کردند که یک روابط استراتژیک ایجاد شود. امریکا فشارهای زیادی به چین و ایران آورده است. هفته گذشته در نیویورک تایمز و وال استریت تفاهمنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین منتشر شد و نیویورک تایمز حتی متن کامل آن را منتشر کرد. آنها میخواهند به افکار عمومی امریکا بگویند دو کشور ایران و چین به عنوان دشمن امریکا میخواهند به یکدیگر نزدیک شوند. هفته گذشته نیز انتقاداتی در داخل ایران مطرح شد. در مقایسه در داخل چین انتقاداتی صورت نگرفت. زیرا این مسأله هنوز رسمی نشده و دو کشور درحال بررسی جزئیات این تفاهمنامه هستند.
«وو بینگ بینگ» عضو هیأت علمی دانشگاه پکن هم در این نشست گفت: علیرغم توسعه روابط دو کشور در بعد سیاسی و اقتصادی، هنوز روابط آنچنان که باید باشد نیست لذا باید یک ساز و کار و کمیته مشترک برای ارتقای روابط در سطح وزارتخانههای مختلف دو کشور صورت گیرد و روی طرحهای بلندمدت در بازههای ۱۰ تا ۳۰ ساله با یکدیگر همکاری کنیم. «وو بینگ بینگ» یکی از زمینههای همکاری غیر از مسائل سیاسی میان دو کشور را مسائل فنی و پزشکی، هایتک، پارکهای علم و فناوری، راهاندازی مراکز بهداشتی و بیمارستان مشترک عنوان کرد و گفت: دو کشور همچنین میتوانند در زمینه همکاریهای آموزشی و مبادلات فرهنگی با یکدیگر همکاری کنند. استاد دانشگاه پکن گفت: همکاریهای فنی و صنعتی در صنعت خودرو سازی، پتروشیمی، گاز طبیعی و گردشگری از دیگر حوزههای مستعد همکاریها میان چین و ایران است.
«جین لیانگ شیانگ» از انستیتو مطالعات بینالملل شانگهای هم در این نشست با بیان اینکه علیرغم داشتن پایه و اساس محکم برای تقویت همکاریها، چالشهایی هم در روابط دو کشور داریم افزود: یکی از چالشهای ما مقابله با تحریمهای امریکا علیه دو کشور است.
وی با اشاره به اینکه ایران باید زمینه سرمایهگذاری شرکتهای متوسط و کوچک چینی را فراهم کند افزود: نوعی تلقی نادرست در ایران در مورد چین وجود دارد که باید اصلاح شود. استاد دانشگاه شانگهای با اشاره به برخی از شایعات نادرست در چارچوب برنامه همکاریهای دو کشور گفت اینکه چین قصد راه اندازی پایگاه نظامی در ایران دارد یکی از این شایعات است چین فقط در جیبوتی پایگاه دارد که آن هم لجستیکی است. وی در پایان افزود: مناسبات ایران و چین باید توسعه پیدا کند اما به خاطر سیاسی شدن مسائل یا فضای سیاسی که وجود داشته بر این روابط تأثیر گذاشته است اما معتقدم روابط دو کشور آینده روشنی دارد.
رئیسی: میان اعتراض و اغتشاش تفاوت قائلیم
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن حق اعتراض در جامعه گفت: ما اعتراض را قبول داریم و باید اعتراض را شنید و با آن منطقی برخورد کرد، اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است و اغتشاش و آشوب خط قرمز دستگاه قضایی است و نباید اجازه داد کسی در کشور ناامنی ایجاد کند.
به گزارش میزان، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح دیروز شورای عالی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه نظام دادرسی و فرآیند دادرسی در دستگاه قضایی مبتنی بر کار کارشناسی دقیق و حرفهای و قانون و عدالت است، خاطرنشان کرد قوه قضائیه در انجام وظایف خود تحت تأثیر فضاسازیها قرار نمیگیرد. او متذکر شد که روند حاکم بر دستگاه قضا ضامن حقوق عامه، حقوق اصحاب دعوا و حتی حقوق متهم است و فرآیند دادرسی در نظام قضایی حقوق همگان را تضمین میکند. رئیس قوه قضائیه با تقسیمبندی و تفکیک مبنای فضاسازیها علیه احکام و تصمیمات قضایی اظهار داشت: فضاسازیها گاهی ناشی از بی اطلاعی و کم اطلاعی نسبت به پروندههاست که باید آحاد جامعه را از آن آگاه و مطلّع کرد، اما گاهی این تحرکات از روی غرضورزی صورت میگیرد. او افزود: گاهی جوسازیها از سوی امریکا که مظهر تضییع حقوق انسان است، اسرائیل کودککُش، منافقین که دستشان تا مرفق آلوده به خون انسانهای بی گناه است و جریانات سلطنتطلب و ضد انقلاب صورت میگیرد که ماهیت آنها برای ملت روشن است و اینها نمیتوانند کوچکترین رخنهای در اراده دستگاه قضا برای اجرای حق و عدالت ایجاد کنند. رئیسی در ادامه با اشاره به حکم اخیر دیوان عالی کشور برای بازگرداندن اراضی بیتالمال که در ادوار گذشته در قالب یک مجموعه تعاونی دادگستری گلستان مورد تصرف قرار گرفته بود، این اقدام را نمادی از عدالتخواهی دستگاه قضایی دانست و گفت: تضییع حقوق عامه از هیچکس و هیچ نهاد و سازمانی پذیرفته نیست و قوه قضائیه در صیانت از حقوق عامه هیچ خط قرمزی ندارد. او به تعاونیها، سازمانها و دستگاههای اداری هشدار داد که تحت هیچ شرایطی مجاز به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگلها و مراتع نیستند و همه باید بدانند دستگاه قضایی در دوره مسئولیت وی اجازه نخواهد داد کوچکترین تعدی نسبت به سرمایههای ملی و آب و خاک و محیط زیست صورت گیرد. رئیس قوه قضائیه با اشاره به دستورالعمل صادره برای ساماندهی نظام پرداخت تسهیلات بانکی و دریافت سود و جرایم از شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و دستگاههای مسئول خواست که به وظایف خود برای حاکم شدن انضباط مالی در این حوزه عمل کنند.
در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برنامه این سازمان برای ثبت ۷۴ میلیون هکتار اراضی ملّی و صدور سند کاداستری در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به تعرضاتی که به زمینهای اطراف قله دماوند صورت گرفته بود، این سازمان اقدام به بررسی و صدور سند قله دماوند و ۱۰ هزار هکتار اراضی کوهپایه برای جلوگیری از تعرض به این اراضی کردیم و در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار گرفت. خداییان همچنین گفت که سازمان متبوعش برای اولین بار سند مالکیت دانشگاه تهران را پس از ۸۶ سال صادر کرده و به مسئولان این دانشگاه ارائه کرده است.
تهران میزبان الکاظمی، ظریف میهمان لاوروف
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که مسکو امروز میزبان وزیر امور خارجه ایران است. براساس این خبر قرار است محمدجواد ظریف در این سفر کوتاه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار و رایزنی کند. این سفر که تنها اندکی پس از سفر روز ۱۶ ژوئن (27 خرداد) به مسکو انجام میشود، در شرایطی که ظریف به تازگی از سفر یک روزه به بغداد و اربیل برای رایزنی با مقامات عراقی بازگشته و عصر امروز تهران باید از نخست وزیر عراق میزبانی کند، میتواند به نحوی نشان دهنده در جریان بودن رایزنیهای فشرده و درهم تنیده پیرامون مسائل منطقه و فرای آن باشد. پیشبینی که صحت و سقم آن تنها پس از پایان یافتن دیدارهای مصطفی الکاظمی در ریاض و تهران مشخص خواهد شد.
ظریف که روز یکشنبه در چهارمین سفر رسمی خود به بغداد با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان، رئیس شورای عالی قضایی، رئیس حشدالشعبی و تنی چند از چهرههای صاحب نفوذ این کشور از جمله رئیس ائتلاف الفتح و رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار کرده بود، در گفتوگو با مقامات دولت عراق علاوه بر تأکید بر گسترش مناسبات دو کشور پیرامون قانون پارلمان عراق برای اخراج نیروهای خارجی از خاک این کشور و ضرورت احترام به حاکمیت ملی عراق و عدم دخالت در امور کشورهای منطقه و پرونده ترور جنایتکارانه امریکا در به شهادت رساندن سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان با مقامات عالی رتبه عراق بحث و گفتوگو کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان شامگاه یکشنبه نیز به دعوت رسمی «نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق به اربیل سفر کرد.
بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اربیل گفت که ایران همسایه مهم عراق و قدرت منطقه است که هیچگاه حمایتهای خود را از ما و منطقه فراموش نکرد.
ظریف هم در این نشست خبری که پس از دیدار و گفتوگو برگزار شده بود گفت که اقلیم کردستان و عراق با تمام مؤلفههای آن برای ما مهم هستند و چشم به راه توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی مان هم با اقلیم و هم با عراق هستیم. همه گیری کرونا نیز تأثیری در این روابط نداشته و فعالیت تجاری نیز متوقف نشده است.
او همچنین در اربیل با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم دیدار کرد. ظریف در گفتوگو با مسعود بارزانی با تأکید بر اهمیت حاکمیت ملی عراق تصریح کرد که روابط خوب و حسنه میان بغداد - اربیل خواست همیشگی کشورمان است. بارزانی هم در ادامه با اشاره به پیوندهای مستحکم دو ملت ایران و عراق از نقش فراموش نشدنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شکست داعش یاد و قدردانی کرد. او تأکید کرد که اقلیم کردستان عراق هرگز به محلی برای تهدید منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران تبدیل نخواهد شد.
وزارت خارجه: ایران آماده گفتوگو با کشورهای منطقه است
فارغ از اینکه گمانهزنیها درباره قصد واحتمال میانجیگری نخست وزیر عراق میان ریاض و تهران از سوی مقامات رسمی تأیید یا تکذیب نشده است؛ روز گذشته سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که در سفر به عراق ظریف را همراهی میکرد، در گفتوگو با ایرنا تأکید کرد که ایران همواره خواهان ثبات، امنیت و آرامش در منطقه و آماده گفتوگو با همه کشورهای منطقه است و هیچ راه حلی جز گفتوگو برای حل و فصل سوء تفاهمها و اختلافات وجود ندارد.
موسوی گفت که درخصوص عربستان هم ما بارها تلاش و سیاست اصولی و ثابت خود را اعلام کردیم و این بستگی به دولت و مقامهای این کشور دارد که چگونه و با چه دیدگاهی به پیشنهاد ما برای همکاری و گفتوگوهای منطقهای پاسخ دهند.
او با تأکید بر اینکه هیچ راه حل جایگزینی به جز گفتوگو برای حل و فصل مسالمت آمیز سوء تفاهمها و اختلافها وجود ندارد و معتقدیم که راهکاری دیگری در این باره مؤثر واقع نخواهد بود، ادامه داد که با وجود این شرایط جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفتوگو میان کشورهای منطقه به دور از دخالتهای بیگانگان اعتقاد دارد و یگانه راه ثبات و بازگشت امنیت، حتی رونق اقتصادی منطقه را همکاری و هم افزایی منطقهای میدانیم.
از سوی دیگر امروز هم قرار است نخست وزیر عراق به ایران سفر کند. البته سفر الکاظمی به عربستان به دلیل نامساعد شدن حال پادشاه عربستان به تعویق افتاد اما احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که سفر «مصطفی الکاظمی» به جمهوری اسلامی ایران به تأخیر نخواهد افتاد.
4 گزینه ریاست و دادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از انتخاب چهار گزینه ریاست دیوان محاسبات در کمیته دیوان عمومی این کمیسیون خبر داد. محمد خدابخشی در گفتوگو با ایسنا، گفت: کمیته محاسبات عمومی کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه روز دوشنبه خود آقایان مهرداد بذرپاش، عادل آذر، لطفالله فروزنده و ضرغام صادقی را به عنوان چهار گزینه ریاست دیوان محاسبات معرفی کرد. به گفته وی کمیسیون برنامه و بودجه از این چهار نفر، دو نفر را به صحن علنی مجلس معرفی خواهد کرد تا نمایندگان یک نفر را برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب کنند. مهرداد بذرپاش، در حال حاضر ریاست هیأت مدیره بنیاد اجتماعی برکت احسان را برعهده دارد و در سوابقش نمایندگی مجلس نهم و رئیس سازمان ملی جوانان و مدیر عاملی خودروسازی سایپا در دولت احمدی نژاد دیده میشود. لطفالله فروزنده هم از دیگر گزینههای دارای شانس بالای ریاست هم، دستیار امور استانهای تولیت آستان قدس رضوی است و معاونت برنامهریزی دولت دوم محمود احمدینژاد را هم در کارنامه دارد. از میان دو گزینه دیگر، عادل آذر رئیس فعلی دیوان محاسبات است و ضرغام صادقی هم نمایندگی دوره نهم مجلس را برعهده داشته است. پیش از این نیز غلامرضا اسداللهی معاون نظارت مجلس، علی کامیار نماینده دورههای سوم و چهارم مجلس، محسن نجفیخواه و عیسی مقدمیزاده به عنوان چهار کاندیدای پیشنهادی دادستانی دیوان محاسبات از سوی کمیته دیوان محاسبات انتخاب شده بودند که از بین این افراد نیز دو نفر از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به صحن علنی مجلس معرفی خواهد شد تا یکی به انتخاب نمایندگان، دادستان دیوان محاسبات شود.
اخبــــار
جلسه رفع موانع صادرات برگزار شد
تأکید روحانی بر حمایت دولت از صادرکنندگان
در جلسه روز گذشته رفع موانع و تسهیل صادرات که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، حجتالاسلام حسن روحانی با اشاره به ضرورت توسعه روابط و تقویت مبادلات مرزی و کالایی با همسایگان، بر حمایت دولت از صادرکنندگان تأکید کرد و تنوع در صادرات کالاهای غیرنفتی را موجب کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور دانست. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور را ضروری خواند و با اشاره به مخاطرات صادرات تک محصولی برای اقتصاد کشور، تلاش برای ایجاد تنوع و اعتماد به محصولات صادراتی ایران را اقدامی لازم و ارزشمند در راستای تقویت صادرات و کمک به رونق اقتصاد کشور برشمرد. روحانی با اشاره به مشکلات ناشی از مبارزه توأم ایران با تحریمهای ظالمانه و همچنین شیوع ویروس عالمگیر کرونا بر اقتصاد کشور گفت: طی ماههای گذشته به دلیل شیوع کرونا مبادلات مرزی و صادرات و واردات با کشورهای همسایه با مشکل مواجه بود که خوشبختانه با رفع تدریجی مشکل کرونا و بازگشایی مرزها با رعایت پروتکلهای بهداشتی، مبادلات مرزی با همسایگان از سرگرفته شده که باید از این فرصت استفاده کنیم.
او بار دیگر حمایت دولت از صادرکنندگان را به عنوان کسانی که در خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادی دشمن قرار دارند، مورد تأکید قرار داد و گفت: رونق صادرات از اولویتهای اصلی دولت است و با تمام توان از صادرکنندگان حمایت می کنیم. روحانی تقویت صادرات غیر نفتی برای تامین ارز مورد نیاز کشور را از سیاستهای اصلی در عرصه اقتصاد عنوان کرد و با بیان اینکه در این راه کشورهای همسایه در اولویت اول روابط اقتصادی قرار دارند، اظهار کرد: براساس آمار میزان رشد اقتصادی بدون سال گذشته کشور مثبت بوده است و این امر با وجود تحریمها و فشار اقتصادی بی سابقه اتفاق مهمی است که برای تداوم آن در سال جاری باید همه تلاش خود را انجام دهیم. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دولت با بسیج همه امکانات و ظرفیتها، فضای بدون درآمدهای نفتی را در شرایط تحریمی و کرونا مدیریت کرده است، افزود: در فضای بدون اتکا به درآمدهای نفتی، الگوی حاکم بر روابط سه ضلع تولید، صادرات و نفت به سود «تولید صادراتی» تغییر پیدا کرده است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری:
متحدان امریکا هم از اعتیاد این کشور به تحریم به ستوه آمدهاند
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم غیرانسانی و پوسیده باید کنار گذاشته شود، نوشت: حتی متحدان امریکا هم از اعتیاد این کشور به تحریم به ستوه آمدهاند.محمود واعظی روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اعتراض مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به استفاده امریکا از تحریمهای اقتصادی نشان میدهد حتی متحدان امریکا هم از اعتیاد این کشور به تحریم به ستوه آمدهاند.رئیس دفتر رئیس جمهوری تأکید کرد: سیاست تحریم، سیاست غیرانسانی، ظالمانه و پوسیدهای است که باید کنار گذاشته شود این فقط نظر ایران نیست.
سامانه موشکی «هدایت لیزری» رونمایی شد
سامانه موشکی هدایت لیزری صبح دیروز -دوشنبه- در جریان بازدید فرمانده کل سپاه از گروه بالگردی هوانیروز سپاه پاسداران رونمایی شد.
به گزارش سپاه نیوز، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در حاشیه بازدید از گروه بالگردی فتح هوانیروز سپاه با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از بار و فشار امنیت ملی در کشور بر دوش نیروی زمینی سپاه است، گفت: امروز نیروی زمینی ما در مناطق مرزی مهم اعم از شمال غرب، جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب کشور آرایش دفاعی بسیار خوب و اطمینان بخشی گرفته است. فرمانده کل سپاه همچنین از نمایشگاه دستاوردهای گروه بالگردی فتح هوانیروز و بالگردهای بازسازی شده توسط متخصصان داخلی بازدید کرد.
عوام درمانی!
ادامه از صفحه اول
اگر چنین اقداماتی شد، تورم کنترل میشود، دستمزدها بیشتر خواهد شد، رفاه بهبود پیدا میکند و فقر کمتر و اشتغال نیز بیشتر میشود. این اهداف مستلزم ثبات سیاستها، امنیت سرمایه، حاکمیت قانون، روابط خارجی متعادل و پایدار، برقراری شایستهسالاری، موازنه و متعادل بودن بودجه یا دخل و خرج دولت، استقلال نسبی بانک مرکزی در اتخاذ سیاستهای پولی، مبارزه قاطع با فساد و وجود شفافیت، فقدان تحریم و... این نوع امور است. بنابراین نمیتوان در باره تورم و دستمزد طرح داد بدون اینکه به این عوامل ریشهای پرداخت. تورم و دستمزد مثل میوه درخت هستند که به خودی خود قابل برنامهریزی جهت بهبود نیستند، بلکه بهبود آنها را باید از نحوه نگهداری و آبیاری و دادن کود و سم به درخت آغاز کرد تا آثار مطلوب خود را در میوه نشان دهد. با این مقدمه ارائه هر گونه طرح عوامفریبانه که به طور مستقیم به مقولات ظاهری چون تورم و دستمزد بپردازد نه تنها مسأله را حل نمیکند، که تشدید هم خواهد کرد. هر اصلاح اقتصادی باید در درجه اول نشان دهد که چگونه میخواهد سرمایهگذاری مولد را افزایش دهد. سرمایهگذاری که موجب افزایش تولید و اشتغال شود. هر طرحی باید نشان دهد که چگونه میتواند بودجه دولت را متوازن کند. درآمدهای دولت را چنان افزایش دهد که بتواند هزینهها را پوشش دهد. یا آنچنان هزینهها را کاهش دهد که با درآمدها موازنه پیدا کند. طرحهای عوامفریبی مجموعهای از ایدههای متناقض است. هم درآمدها را کم میکند و هم هزینهها را زیاد و به تبعات افزایش شکاف مزبور هم بیتوجه است. این طرحها، هم تولید را محدود میکند و هم قیمتها را کم و در عین حال دستمزدها و نقدینگی را زیاد میکند!! مشکلات اقتصادی مثل آن بیماری است که چندین بیماری دارد و هر دارویی که به او بدهید اگر یک درد او را خوب کند، درد دیگرش را تشدید میکند. پزشک باید میان این دو درد، درمان یکی را بر دیگری ترجیح دهد. بنابراین انتظار میرود که صاحبان بستههای اقتصادی به این نکات توجه کنند. فراموش نکنیم یک بار در دوره ریاست جمهوری پیشین چوب این نوع عوامدرمانی را در اقتصاد و سایر حوزهها خوردهایم. همان یک بار تاریخ ایران را بس است.
نکته دیگری که کمتر به آن توجه میشود قوام و قدرت اقتصادی ایران است. به طور قطع مشکلات اقتصادی فراوان است ولی اگر توجه کنیم تمامی زیرساختهای اقتصادی در حد مطلوب در حال خدمتدهی هستند. مخابرات و ارتباطات، برق، آب، امنیت، حمل و نقل، انرژی و سوخت و گاز، و نیز غذا در کشوری که چند سال تحت شدیدترین تحریمهاست، در حد استانداردهای قابل قبولی عرضه میشود. همچنین میدانیم که رکن اساسی توسعه اقتصادی، وجود زیرساختهای اقتصادی قوی و کارآمد است. اتفاقاً مهمترین وظیفه دولتها سرمایهگذاری در این زمینههاست و در این سالها نیز همه این زیرساختها از حیث ارائه خدمات گسترش و بهبودی نسبی یافتهاند. مشکل اساسی در محیطی است که اجازه نمیدهد نیروهای غیردولتی یعنی بخش خصوصی وارد میدان شوند و سایر حوزههای اقتصادی را متحول کنند و از زیرساختهای موجود استفاده نمایند. فراموش نکنیم که در وضعیتی که بیماری سهمگین کرونا امده است و خسارت های اقتصادی زیادی زیر به جای گذاشته است ،و در کنار آن این حد از تحریمهای شدید میتوانست هر اقتصادی را به زانو در آورد و اگر همچنان شاهد آن هستیم که گردش امور بویژه در زیرساختها قابل قبول است ناشی از حضور و برنامهریزی و فعالیت دولت به عنوان متولی اصلی زیرساختی است.
اگر چنین اقداماتی شد، تورم کنترل میشود، دستمزدها بیشتر خواهد شد، رفاه بهبود پیدا میکند و فقر کمتر و اشتغال نیز بیشتر میشود. این اهداف مستلزم ثبات سیاستها، امنیت سرمایه، حاکمیت قانون، روابط خارجی متعادل و پایدار، برقراری شایستهسالاری، موازنه و متعادل بودن بودجه یا دخل و خرج دولت، استقلال نسبی بانک مرکزی در اتخاذ سیاستهای پولی، مبارزه قاطع با فساد و وجود شفافیت، فقدان تحریم و... این نوع امور است. بنابراین نمیتوان در باره تورم و دستمزد طرح داد بدون اینکه به این عوامل ریشهای پرداخت. تورم و دستمزد مثل میوه درخت هستند که به خودی خود قابل برنامهریزی جهت بهبود نیستند، بلکه بهبود آنها را باید از نحوه نگهداری و آبیاری و دادن کود و سم به درخت آغاز کرد تا آثار مطلوب خود را در میوه نشان دهد. با این مقدمه ارائه هر گونه طرح عوامفریبانه که به طور مستقیم به مقولات ظاهری چون تورم و دستمزد بپردازد نه تنها مسأله را حل نمیکند، که تشدید هم خواهد کرد. هر اصلاح اقتصادی باید در درجه اول نشان دهد که چگونه میخواهد سرمایهگذاری مولد را افزایش دهد. سرمایهگذاری که موجب افزایش تولید و اشتغال شود. هر طرحی باید نشان دهد که چگونه میتواند بودجه دولت را متوازن کند. درآمدهای دولت را چنان افزایش دهد که بتواند هزینهها را پوشش دهد. یا آنچنان هزینهها را کاهش دهد که با درآمدها موازنه پیدا کند. طرحهای عوامفریبی مجموعهای از ایدههای متناقض است. هم درآمدها را کم میکند و هم هزینهها را زیاد و به تبعات افزایش شکاف مزبور هم بیتوجه است. این طرحها، هم تولید را محدود میکند و هم قیمتها را کم و در عین حال دستمزدها و نقدینگی را زیاد میکند!! مشکلات اقتصادی مثل آن بیماری است که چندین بیماری دارد و هر دارویی که به او بدهید اگر یک درد او را خوب کند، درد دیگرش را تشدید میکند. پزشک باید میان این دو درد، درمان یکی را بر دیگری ترجیح دهد. بنابراین انتظار میرود که صاحبان بستههای اقتصادی به این نکات توجه کنند. فراموش نکنیم یک بار در دوره ریاست جمهوری پیشین چوب این نوع عوامدرمانی را در اقتصاد و سایر حوزهها خوردهایم. همان یک بار تاریخ ایران را بس است.
نکته دیگری که کمتر به آن توجه میشود قوام و قدرت اقتصادی ایران است. به طور قطع مشکلات اقتصادی فراوان است ولی اگر توجه کنیم تمامی زیرساختهای اقتصادی در حد مطلوب در حال خدمتدهی هستند. مخابرات و ارتباطات، برق، آب، امنیت، حمل و نقل، انرژی و سوخت و گاز، و نیز غذا در کشوری که چند سال تحت شدیدترین تحریمهاست، در حد استانداردهای قابل قبولی عرضه میشود. همچنین میدانیم که رکن اساسی توسعه اقتصادی، وجود زیرساختهای اقتصادی قوی و کارآمد است. اتفاقاً مهمترین وظیفه دولتها سرمایهگذاری در این زمینههاست و در این سالها نیز همه این زیرساختها از حیث ارائه خدمات گسترش و بهبودی نسبی یافتهاند. مشکل اساسی در محیطی است که اجازه نمیدهد نیروهای غیردولتی یعنی بخش خصوصی وارد میدان شوند و سایر حوزههای اقتصادی را متحول کنند و از زیرساختهای موجود استفاده نمایند. فراموش نکنیم که در وضعیتی که بیماری سهمگین کرونا امده است و خسارت های اقتصادی زیادی زیر به جای گذاشته است ،و در کنار آن این حد از تحریمهای شدید میتوانست هر اقتصادی را به زانو در آورد و اگر همچنان شاهد آن هستیم که گردش امور بویژه در زیرساختها قابل قبول است ناشی از حضور و برنامهریزی و فعالیت دولت به عنوان متولی اصلی زیرساختی است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
آینده مناسبات بلندمدت تهران- پکن روشن است
-
رئیسی: میان اعتراض و اغتشاش تفاوت قائلیم
-
تهران میزبان الکاظمی، ظریف میهمان لاوروف
-
4 گزینه ریاست و دادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند
-
اخبــــار
-
عوام درمانی!
اخبارایران آنلاین